فنون وابداع

وفاء سالم تروى مواقف تعرضها للتحرش في الطفولة (فيديو)

كتب ــ إيمان على

عادت الفنانة وفاء سالم من جديد تتحدث وتروى مواقف تعرضها للتحرش في طفولتها، وعن ماتعانية المرأة في تلك المواقف حتى لو مرت عليها سنوات .

وقالت الفنانة وفاء سالم في فيديو ساركتة عبر قناتها الرسمية بموقع الفيديوهات الشهير «يوتيوب»، :«انا بكلمكم وانا سعيدة جدا ،جالى مكلمات من أنحاء الوطن العربى،مفيش دولة عبربية غير وجالى منها مكالمة، بسبب الموضوع اللى طرحته الحلقة اللى فاتت وأثار الجدل، مفيش ست إتفرجت على الحلقة غير وحست بوجود صدى بداخلها».
أضافت :«لأن المرأة متعرضة للتحرش في مرتاحل عمرها سواء كانت طفلة أو شابة، أو وهى عجوزة ،في ست كلمتنى عندها 75 سنة قالت بتتكسف تنزل تشترى خضار خضار عشان بيتحرشوا بيها، بجد إزاى بيجيلهم قلب يعملوا كده».
كما كشفت أيضا وفاء سالم عن تفاصيل أخرى خلال الفيديو ،وردت عن الانتقادات الموجهة لها بعد نشرها لأخر فيديو لها تحدثت فيه عن تعرضه للتحرش في طفولتها وردت على الإنتقادات قائله :«فيه ناس بتقولي ايه اللي فكرك دلوقتي، عايزة أتكلم عن الملف الأسود ليه بناقش القضية دي هي قضية عالمية».
تابعت :«لكن طُرح الملف الأسود للتحرش في هوليوود لما أنجلينا جولي وسلمى حايك ونجمات كتير اتكلموا ولبسوا أسود في جولدن جلوب، علشان يعترضوا ويحتجوا على المتحرشين، وانهم كانوا بيتعرضوا للتحرش، بيوجعني أي أذى نفسي لأي ست حتى لو مكان في العالم أن معرفهوش».
واختتمت «سالم» حديثها قائله :«عايزة أطلق حملة و»أنا كمان«صرخة ضد التحرش لأنه مؤذي على مدار العمر».

وفى سياق أخر يذكر أن الفناة وفاء سالم أعلنت أنها اعتزلت التمثيل ،وذلك خلال فيديو شاركته عبر قناتها الرسمية بموقع يوتيوب«.
وتحدثت خلال الفيديو قائلة: «وانا صغيرة كان عندي مشكلة مع الكذب ولما بكدب بيكون فيه حجر على قلبي وأما حبيت التمثيل قولت هنقل المشاعر اللي بحسها سواء غضب أو حزن أو ألم لكن عايزة أرتقي بالذوق العام».
أضافت :«من خلال أعمال فنية هادفة وحظي كان كويس العمل مع عمالقة مثل الراحل أحمد زكي والكاتب بشير الديك والمخرج عاطف سالم».

زر الذهاب إلى الأعلى
اكتب رسالتك هنا
1
تواصل معنا
اهلا بك في بوابة " مصر الآن"